onsdag 23. november 2016

Om fire dager...

Curacao i Karibien. Er det maraton der, da? Ja, på søndag. I 28 grader.


Det er med skrekkblandet fryd jeg setter meg på flyet klokka 06.40 torsdag morgen. En lang reise, fordelt på to flygninger, skal ta meg til den karibiske øya Curacao, som er en del av de nederlandske antiller. Med i følget er løpetrener og personlig motivator, Kathrine Sømme. Maraton i denne delen av verden er ikke det vanligste, i hvert fall ikke på ei øy som er 65 km lang og 15 km bred. Men - det er altså tilstrekkelig nok til de 42,2 kilometrene et maraton er.



Jeg vet ikke veldig mye om løypa, bortsett fra at den beskrives som noe kupert og er 2x21.1 km. Det er løping over noen broer, blant Juliana Brigde, som er hele 185 feet (70 meter?) over sjøen. Av bildene fra arrangøren, ser det virkelig eksotisk ut, med pastellfargede hus og halvparten av tida som løpes i mørket. Sola står opp klokka 06, og starten går klokka 04. For øyeblikket ligger temperaturen på 28 grader, omtrent gjennom hele døgnet, og det ryktes at luftfuktigheten er  høy. Sist gang jeg løp i så høy temperatur (i Dubai) og en del luftfuktighet, ble jeg nokså dårlig og måtte stoppe for å spy underveis

Løpsrapporten fra Dubai Marathon i januar kan du lese om her.

Utfra de nevnte forholdene er det i utgangspunktet ikke løpet man skal sette personlig rekord. Likevel - maraton er en lunefull distanse der alt kan skje. Det handler ikke om generell form, for den er god og god nok for pers også, men om dagsform og hvordan man takler varmen. Det blir garantert noen kilometers «prøveløping» før selve maratonet, som går av stabelen norsk tid klokka 09 søndag. Tidsforskjellen er altså fem timer vinterstid.



Følg meg gjerne på Snapchat (trudehaland) eller Instagram (ablondeontherun) for oppdateringer både før, under (?!) og etter løpet.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar